חדרי בריחה טכנולוגיים – תכנית חשיפה חוויתית ללימודי הטכנולוגיה לתלמידי כיתות ט'

תכנית בשיתוף ובהובלת עמותת "מונא" וג'וינט ישראל.

תכנית חדשנית המשלבת למידה משמעותית רב–תחומית ועבודה מעשית בנושאי לימודי המדעים, טכנולוגיה, הנדסה, אמנות העיצוב ומתמטיקה (STEAM), בשילוב עקרונות עולם המשחק של חדרי הבריחה (Escape Rooms). התכנית פועלת במסגרת לימודים הלא פורמאלית ומיועדת לקבוצות בנות 16 משתתפים (מקסימום), בהנחיית מדריך. משך התכנית: שמונה חודשים, פעם בשבוע לאורך שלוש שעות.

תכנון ובניית חדר בריחה ומנגנוני חידות טומנים בחובם עולם עשיר של יצירה, התמודדות והתנסות מעשית עם חומרים וידע ממגוון עולמות תוכן. בחלקה הראשון של התכנית, הקבוצות מתכננות את החדר, הסיפור, החידות ושלבי המעבר בין החידות, עם דגש על החשיבה המערכתית – פרוייקטלית.

בחלקה השני, הקבוצות מיישמות את מנגנוני החידות ובונות את חלקי החדר השונים בדגש על עבודה משימתית רב-תחומית וירידה לפרטים הקטנים. התכנית מסתיימת באירוע תחרות מסכם, במסגרתו מוצגים החדרים שנבנו על ידי הקבוצות לקהילה המקומית ולשופטי התחרות. הקבוצות נבחנות על ביצועיהן לאורך שלבי התכנית ומתמודדות על מגוון פרסים בקטגוריות שונות.

מטרות התכנית:

  • לעודד חשיבה יצירתית לצד עבודה מעשית בתכנון מנגנוני חידות בדגש על חוויה התנסותית (Hands-On).
  • להכשיר מדריכים להנגשת תחומי המדע והטכנולוגיה יחד עם למידה משמעותית והפעלות מאתגרות וחווייתיות ("חדרי בריחה").
  • לשפר הישגים במקצועות STEAM ולהקנות מוטיבציה ומיומנויות במקצועות אלו, בקרב אוכלוסייה רחבה בפריפריה הגיאוגרפית ו/או החברתית של ישראל.
  • לפתח עניין בלימודי טכנולוגיה בחטיבה העליונה.