הנדסת מערכות – ניסוי חלוץ במגמת מכונות לתלמידי כיתות י'-יב'

הנדסת מערכות היא ניסוי חלוץ חינוכי שיזמה עמותת צורים בשיתוף עם משרד החינוך.

התכנית  נותנת מענה לאתגרים ברמות שונות:

  • התמודדות עם הדימוי הנמוך של החינוך הטכנולוגי, על ידי בניית תכנית המיועדת לתלמידים בעלי הישגים גבוהים.
  • הצגת פדגוגיה חינוכית-טכנולוגית המבוססת על למידה בסביבת פרויקטאלית.
  • חשיפה מעשית לטכנולוגיות שונות באופן לא היררכי.
  • קידום מהלך המכשיר מהנדסי עתיד יזמיים, יצירתיים ומחוברים לתעשיות העתיד.

בשנה הראשונה הופעל הפרויקט בשני בתי ספר חזקים,שלא הייתה בהם מגמה טכנולוגית בעבר: בית הספר הריאלי שעל הכרמל בחיפה, והגימנסיה העברית הרצליה בצפון תל אביב. בעזרת תקציב משותף של העמותה ומשרד החינוך נבנו בבית הספר סדנאות אשר צוידו בציוד חדיש ובמכונות מתחומים תעשייתיים מגוונים.

תלמידים שנרשמו לתכנית, למדו בנוסף לעשר יחידות בגרות בתחום המכונות (בהתמחות מכטרוניקה) גם ארבע/ חמש יחידות מתמטיקה, ובנוסף למדו מקצוע מדעי מוגבר. במהלך העבודה על הפרויקטים, שהיוו את רוב רובה של תכנית הלימודים, נדרשו התלמידים להתנסות בטכנולוגיות הנחשבות "מתקדמות"  (תוכנה, הדפסת תלת מימד) וכאלו הנחשבות "נמוכות" (חריטה, ריתוך), החשיפה למגוון טכנולוגיות באופן מעשי אפשרה לתלמידים ליהנות מעושר העולם הטכנולוגי ולקבל מבט אל מציאות תעשייתית עכשווית ומתקדמת.

בשנה ובשנתיים שלאחר פתיחת התכנית נפתחו מגמות הנדסת מערכות גם בבתי הספר "הדרים" בהוד השרון, "מור" במכבים רעות, "קציר" בחולון, "אל חכימא" בנצרת, "דרכא" באשקלון, "אורט אבין" ברמת גן, "קדימה" בצורן ועוד. למגמה נרשמו בנות רבות (בחלק מבתי הספר כמחצית) ורמת המוטיבציה וההשקעה נמצאה כגבוהה ביותר. תהליך הערכה ומדידה "מתגלגל" המלווה את התוכנית העלה כי רמת שביעות הרצון וההתלהבות של התלמידים מהתכנית על אף היותה תובענית מאד, רבה.